Koszyk

Dodano produkt do koszyka

7 KROKÓW DO UDANEJ KAMPANII REKLAMOWEJ W SOCIAL MEDIACH

W czasach trzech sieci telewizyjnych, radia  i gazet, reklama była konkurencyjną branżą, która dała nam jedne z najbardziej rozrywkowych kampanii marketingowych w historii. 

W dzisiejszym świecie opartym na danych media zmieniły się, ale potrzeba zwrócenia na siebie uwagi, dokonania zakupu i zmiany wrażenia ludzi na temat marki lub firmy jest wciąż żywa i ma się dobrze.

Tworzenie kultowych kampanii marketingowych dzisiaj może oznaczać stanie się viralem, ale podstawowe elementy dobrego marketingu nie zmieniły się tak bardzo, jak mogłoby się wydawać.

 

Czym  jest kampania marketingowa?

Kampania marketingowa lub strategia marketingowa to długoterminowe podejście do promowania produktu lub usługi za pośrednictwem wielu mediów. Zazwyczaj ma jeden cel, którym jest zwiększenie sprzedaży konkretnego produktu. Jednak kampanie marketingowe nie muszą obracać się tylko wokół jednego produktu; może mieć również na celu poprawę wizerunku całej marki lub firmy. 

Dlaczego kampania marketingowa jest tak ważna? 

Kampanie marketingowe w dużym stopniu przyczyniają się do szerszego obrazu firmy. Mimo że mogą różnić się rozmiarem i zakresem, wszystkie zazwyczaj zapewniają te same korzyści, gdy są dobrze przeprowadzone. 

 

Kampania marketingowa zwiększa świadomość marki.

Bez względu na to, za pośrednictwem jakiego medium prowadzisz kampanię, wystawiasz swoich odbiorców na swoją markę. Ludzie będą coraz bardziej zaznajomieni z Twoją firmą i produktami czy usługami, jakie oferujesz.  Jeśli Twoja sprzedaż wzrośnie, a klienci zdecydują, że podoba im się to, co oferujesz, zaczną dzielić się opiniami ze znajomymi i rodziną, jeszcze bardziej zwiększając świadomość marki. Dobra kampania sprawia, że ludzie mówią.

Kampania marketingowa może być dostosowana do  budżetu.

Jeśli nie planujesz zaprezentować nowej reklamy na Stadionie Narodowym podczas meczu o finał mistrzostw świata w piłce nożnej, możesz utrzymać koszt kampanii na stosunkowo niskim poziomie. Zasoby cyfrowe potrzebne do budowania wiadomości można zintegrować w różnych kampaniach i udostępniać za pośrednictwem wielu kanałów. Oszczędza to pieniądze, które wydawałbyś na powielanie treści, grafik itp.

Kampania marketingowa przyciąga nowych klientów.

Świetna kampania marketingowa, która angażuje potencjalnych klientów na różnych platformach, z pewnością przyciągnie wiele pozytywnej uwagi. Łatwo zapomnieć o jednej reklamie, którą widziałeś kątem oka podczas mycia naczyń. Ale jeśli widzisz inną reklamę z tej samej kampanii podczas przewijania kanału na Instagramie, oznacza to, że rozpoznajesz markę.  Jeśli reklamę zobaczysz ponownie, a potem jeszcze raz, a promowany produkt czy usługa  faktycznie mają dla ciebie jakąś wartość lub wzbudzają Twoje zainteresowanie, jest wysoce prawdopodobne, że ulegniesz  pokusie, aby zobaczyć, o co chodzi w tym całym szumie. Dzięki marketingowi cyfrowemu  masz teraz dostęp do znacznie większej puli klientów, do których normalnie nie byłbyś w stanie dotrzeć, a odpowiednia, udana  kampania ich przyciągnie.

 

7 KROKÓW DO UDANEJ KAMPANII REKLAMOWEJ W SOCIAL MEDIACH

 

Korzyści z większego zasięgu i zdobycie nowych klientów brzmią dobrze, ale planowanie i uruchamianie udanej kampanii jest procesem dość złożonym. Nie jest to jednak ekstremalnie trudne.Istnieje kilka  prostych kroków, które mogą działać jako przewodnik do realizacji kampanii marketingowej, która przyniesie ekscytujące wyniki dla Twojej firmy. 

 

1. Zdefiniuj swoje cele i zadania.

Zdefiniowanie celów kampanii jest kluczowym etapem całego procesu. Pomoże Ci, że upewnić dokąd zmierzasz, co chcesz osiągnąć, jakie wyniki Cię interesują. Nakreślone jasno cele dadzą Ci również możliwość oceny skuteczności kampanii po jej uruchomieniu. 

Planując reklamę, marketerzy zwykle starają się poprawić:

- Ruch (kliknięcia)
- Zasięg
- Liczbę subskrybentów
- Zaangażowanie
- Sprzedaż

Zwiększenie ruchu to pierwszy krok, który stopniowo doprowadzi do tzw. sprzedaży organicznej. Poprawa zasięgu pozytywnie wpłynie na rozpoznawalność marki i zwiększy zasięg odbiorców. Więcej rejestracji oznacza więcej zainteresowanych klientów i większe możliwości kampanii e-mail marketingowych. Większe zaangażowanie pozwala być w kontakcie z odbiorcami i lepiej do nich kierować reklamy, a zwiększenie sprzedaży przynosi większe dochody i jest ostatecznym celem każdej kampanii reklamowej. Pamiętaj, aby wyznaczyć mierzalne cele, na przykład identyfikując liczbę aplikacji, sprzedaży i subskrybentów, których chcesz pozyskać.

Oto kilka przykładów kluczowych wskaźników efektywności (KPI) dla kampanii reklamowej:

 

  Rejestracje: "Zdobądź 30 nowych subskrybentów w danym miesiącu".
  Ruch: "Zwiększ liczbę kliknięć w witrynie o 2x do 31 sierpnia".
  Zaangażowanie: "Zwiększ liczbę komentarzy do postów o 15%, a liczbę polubień i udostępnień o 20% ".
  Sprzedaż: "Zdobądź 20 aplikacji na jesienne wycieczki do Pragi w ciągu dwóch miesięcy."

 

Reszta planowania kampanii reklamowej będzie w dużej mierze zależeć od tego, jak jasno określiłeś jej cele.

 

2. Ustal budżet. 

Następną rzeczą, którą musisz wiedzieć o tym, jak zaplanować budżet reklamowy, jest kwota wydatków, które chcesz wydać. Eksperci oferują dwa podejścia do planowania budżetu w zależności od tego, jak długo jesteś obecny na rynku:

- Małe firmy szukające reklam z ograniczonym budżetem powinny przeznaczyć 12-20% swoich przychodów na kampanie reklamowe, aby szybko zacząć.
- Firmy o ugruntowanej pozycji dążące do utrzymania i rozwoju powinny planować wydatki w przedziale 5-12% swoich dochodów brutto. 

Kolejnym krokiem jest mądre rozłożenie zaplanowanego budżetu pomiędzy kampanie reklamowe na cały okres. Jeśli budżet pozwala na natychmiastowe zaplanowanie na rok, podziel kwotę miesięcznie lub kwartalnie, biorąc pod uwagę popyt sezonowy. Jeśli Twój budżet jest ograniczony, lepiej określić je dla każdej kampanii reklamowej, a następnie rozłożyć wydatki na dzień i konkretne reklamy w kampanii. 

 

3.  Określ, kim są Twoi docelowi odbiorcy.

 

Określenie rynku docelowego ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia, że właściwy produkt jest sprzedawany właściwemu klientowi; jest to jeden z kamieni węgielnych marketingu. Ważnym aspektem wyboru rynku docelowego jest zrozumienie, na jakim etapie jest konsument w procesie zakupu. Jeśli produkt jest nową innowacyjną technologią, rynek docelowy powinien koncentrować się wokół innowatorów lub wczesnych użytkowników - tych, którzy chcą  wypróbować nowe technologie i produkty. Kampania marketingowa może być wprowadzona do różnych grup demograficznych, ale nie każdy będzie zainteresowany Twoim produktem lub usługami. Identyfikacja docelowych odbiorców pomoże Ci kierować treści i przyciągać potencjalnych klientów, którzy faktycznie przekształcą się w klientów.

 

4. Twórz i projektuj swoje treści marketingowe.

 

Twórz treści, które będą angażować Twoich odbiorców. Content marketing to świetny sposób, aby zachęcić ludzi do mówienia o Twoich produktach, usługach i firmie. Jest to  także świetny sposób na zaangażowanie klientów, a może nawet stworzenie społeczności. Efektem ubocznym dobrych treści marketingowych  (chyba że był to Twój cel) jest także wzmocnienie SEO. 

 

5. Wybierz kanały i media, na których będzie prowadzona kampania.

 

Jednym z czynników wpływających na alokację budżetu reklamowego jest wybór kanału. Najlepszym rozwiązaniem jest użycie wielu kanałów, aby się uzupełniały i pomagały zmaksymalizować zasięg.

Wszystkie kanały online można podzielić na kilka typów: 

 

a. Reklama kontekstowa: Google Ads lub Bing Ads
b. Sieci społecznościowe: YouTube, Facebook, Instagram, Pinterest, LinkedIn, Snapchat, Twitter, WhatsApp, Reddit (na co wskazuje stopień spadku popularności)
c. SEO 
d. E-mail marketing

 

Wybór platformy zależy od celu reklamy, charakteru grupy docelowej, ilości informacji, które można przekazać za pośrednictwem tego kanału i tak dalej. Jednak najważniejszą rzeczą, którą należy wziąć pod uwagę, jest stosunek kosztów reklam do otrzymanego zysku. Reklama na niektórych platformach może być droższa, ale korzyści będą wyższe.

 

6. Uruchom kampanię i uważnie obserwuj wskaźniki.

 

Po uruchomieniu kampanii konieczne jest ciągłe monitorowanie KPI, tak aby móc zmodyfikować kampanię w odpowiednim czasie. Pamiętaj, aby sprawdzić zarówno ustawienia, jak i materiał reklamowy oraz typy budżetów reklamowych. Najważniejszym czynnikiem każdej kampanii reklamowej jest zwrot z inwestycji (ROI), który pomaga porównać zyski z kampanii z wydatkami na reklamę i oszacować skuteczność inwestycji reklamowych. Aby obliczyć zwrot z inwestycji, odejmij całkowite koszty od przychodów z kampanii i podziel przez koszty całkowite.

Następujące wskaźniki mogą również pomóc w śledzeniu wyników reklam:

 

  • Bezpośrednio z kampanii reklamowej – CTR (współczynnik klikalności), CPA (koszt działania) i CPL (koszt na potencjalnego klienta)
  • Zgodnie ze wskaźnikami wydajności Twojej witryny – liczbą odwiedzających, którzy widzieli Twoją reklamę i dokonali zakupu.

 

7. Analizuj wyniki i rób notatki do przyszłych kampanii.

 

Na sam koniec  powinieneś mieć solidne liczby i dane, które wskażą, co zadziałało, a co nie. Bez względu na to, czy Twoja kampania stała się viralem na TikToku, czy  nie powiodła się, zawsze powinieneś wyciągnąć pewne praktyczne wnioski, które możesz zastosować w przyszłych kampaniach.

 

Na koniec mamy dla Was kilka przykładów najlepszych kampanii marketingowych wszech czasów: 

 

Nike: The "Just Do It" 

Apple: The "Get a Mac"

Pepsi: The "Is Pepsi OK?" 

Dove: The "Campaign for Real Beauty" 

Old Spice: The "Man Your Man Can Smell Like"

Coca-Cola: The "Share a Coke"

 

Data publikacji: 21.09.2022 15:00:25