Koszyk

Dodano produkt do koszyka

5 WSKAZÓWEK JAK ZNALEŹĆ SWOJĄ GRUPĘ DOCELOWĄ

Znajomość grupy docelowej marki jest pierwszym krokiem do zwiększenia szans na dostosowanie oferty do tego, czego chcą Twoi potencjalni odbiorcy. Niektórzy ludzie przyjmują przestarzałe podejście polegające na próbie sprzedaży wszystkim naraz. Nie jest to dobre rozwiązanie. Nie istnieje na świecie produkt, który będzie pasował wszystkim. Takie podejście  sprawia, że Twoje wiadomości są niejasne i mogą zdezorientować konsumentów, którzy czują, że nie mogą dobrze zrozumieć Twojej marki.

Wykorzystaj nasze praktyczne wskazówki i dowiedz  się, do których odbiorców powinieneś kierować reklamy podczas prowadzenia firmy.

Co to jest grupa docelowa?

Grupa docelowa to grupa osób zidentyfikowanych jako prawdopodobni klienci firmy. Docelowi odbiorcy mają podobne cechy demograficzne, w tym między innymi:

  • Wiek
  • Płeć
  • Lokalizacja
  • Edukacja
  • Status społeczno-ekonomiczny

Identyfikacja grupy docelowej jako firmy może pomóc w opracowaniu strategii marketingowych i zdefiniowaniu głównych klientów. Zamiast wydawać pieniądze i zasoby, próbując zaspokoić potrzeby każdego konsumenta, zdefiniowanie grupy docelowej pozwala na bardziej celowe i indywidualne  dotarcie do osób najbardziej skłonnych do zakupu produktu lub usługi.

Najlepszym sposobem na znalezienie grupy docelowej jest najpierw zastanowienie się nad konkretnymi potrzebami, które spełnia Twój produkt lub usługa. Ważne jest, aby zidentyfikować jaki problem mają Twoi potencjalni odbiorcy. Na przykład, jeśli dowiedziałeś się, że tworzenie stron internetowych jest kłopotliwe i założysz firmę, która projektuje strony internetowe, następnym krokiem będzie ustalenie, kto potrzebuje strony internetowej, która prawdopodobnie miałaby problemy z jej utworzeniem. W tym scenariuszu grupą docelową są prawdopodobnie właściciele małych firm.

Im bardziej szczegółowa jest grupa demograficzna odbiorców docelowych, tym skuteczniej możesz się im reklamować. W tym przykładzie najlepiej byłoby skupić się na właścicielach małych firm, którzy prawdopodobnie będą mniej obeznani  technicznie. Zamiast uważać właścicieli małych firm za grupę docelową, możesz skupić się na właścicielach małych firm w określonym wieku w określonej lokalizacji. 

Jeśli Twój produkt ma bardzo ogólny charakter, nie będziesz musiał przeprowadzać tak wielu badań rynkowych, aby znaleźć grupę docelową. Jeśli grupa odbiorców jest bardziej szczegółowa, ważne jest, aby zebrać dane o klientach, aby móc się na nich skupić. Jednym ze sposobów zbierania danych jest zaoferowanie specjalnej ceny lub kodu kuponu tym, którzy odwiedzają Twoją witrynę lub firmę, jeśli wypełnią ankietę, która przechwytuje potrzebne informacje. 

 

5 WSKAZÓWEK JAK ZNALEŹĆ SWOJĄ GRUPĘ DOCELOWĄ

1. Zawęź swój cel. 

Ok. Znasz swój cel. Wiesz, co chcesz osiągnąć, ale czy wiesz komu chcesz oferować swoje produkty/usługi? Możesz rozpocząć proces identyfikacji Twojej grupy docelowej, zadając kilka pytań takich jak na przykład: 

  • Z jakimi wyzwaniami zmierzą się moi klienci?
  • Czego ode mnie potrzebują i dlaczego?
  • Z jakich innych marek korzystają moi klienci?
  • Do kogo kierujesz reklamy?

Prawdopodobnie nie możesz od razu odpowiedzieć na ostatnie pytanie, ale znajomość odpowiedzi na pozostałe trzy ułatwi ci zadanie. Postaw się w pozycji potencjalnych klientów i zadaj sobie pytanie, co sprawi, że będą szukać Twojej firmy. Często ludzie robią to, ponieważ chcą rozwiązać swój problem, swoją bolączkę. Zastanów się, jak się do nich odniesiesz i co zrobisz, aby zachęcić ludzi do sprawdzenia Twojej marki, jeśli już nawiązali relacje z konkurencyjnymi firmami.

Czasami, gdy pytanie o to, do kogo kierujesz reklamy, jest nieco zbyt przytłaczające, aby rozważyć je na wczesnym etapie, najlepszą alternatywą jest zastanowienie się, kto najprawdopodobniej nie będzie z tobą robił interesów. Może chcesz wprowadzić na rynek markę produktów zapewniających bezpieczeństwo dla osób starszych. W takim przypadku dzieci i nastolatki z pewnością nie będą Twoją grupą docelową. Następnie możesz pomyśleć o różnych potrzebach związanych z lepiej dopasowanymi grupami. Starsi dorośli mogą chcieć produktów, które pomogą im żyć niezależnie tak długo, jak to możliwe. Następnie ich dorosłe dzieci mogą to docenić, jeśli marka ma łatwą w nawigacji stronę internetową, która pozwala im zamawiać produkty do wysyłki do domów rodziców.

2. Porozmawiaj z potencjalnymi klientami.

Możesz mieć jasną  wizję swojej marki, ale czy poświęciłeś czas, aby wspomnieć o swoich planach ludziom, którzy mogą ostatecznie stać się Twoimi klientami? Zacznij od krótkiej dyskusji na temat swojego pomysłu na biznes. Po dokonaniu oceny początkowych reakcji ludzi, zapytaj ich o ich opinie na temat firm podobnych do Twoich i czego brakuje w tych modelach biznesowych. Być może możesz wypełnić lukę lub znaleźć inny konkurencyjny wyróżnik, który pomoże Twojej marce nabrać rozpędu.

Przydatne jest również wskazanie wszelkich czynników, które sprawią, że ludzie zdecydowanie spróbują robić z tobą interesy lub w ogóle nie będą zainteresowani. Zachęć uczestników, aby rozwinęli  swoje odpowiedzi i dotarli do sedna tego, dlaczego mają takie opinie.  Innym cennym ćwiczeniem jest to, aby ludzie mówili lub zapisywali słowa lub frazy, które kojarzą ze swoimi ulubionymi markami. Wyniki pomogą Ci dowiedzieć się, co konsumenci traktują priorytetowo i pozwolą Ci ocenić, czy Twoja marka pasuje do niektórych lub większości z tych ideałów.  Podkreśl, że przekazując swoją opinię, ludzie bezpośrednio wspierają przyszłość Twojej marki. Większości z nich prawdopodobnie spodoba się możliwość posiadania takiego wpływu, zwłaszcza gdy oznacza to wspieranie marki w fazie jej rozwoju. 

3. Zbierz dane, które pomogą Ci dowiedzieć się więcej  o Twoich  klientach.

W dzisiejszym świecie ludzie często i chętnie angażują się w działania, które wymagają od nich podania informacji o sobie. Może muszą odnowić licencję online, umówić się na wizytę u fryzjera lub ponownie wypełnić formularz do lekarza. To tylko niektóre z wielu czynności, które większość z nas wykonuje bez zastanowienia.

Kiedy pytasz o dane klientów, wspomnij, że użyjesz ich, aby dać im bardziej odpowiednie i spersonalizowane oferty. Możesz również wykorzystać ich informacje podczas przeprowadzania testów porównawczych, które pokazują różne wersje reklam lub projektów stron internetowych poszczególnym grupom. Następnie łatwiej jest sprawdzić, czy pewne frazy, kolory lub inne funkcje rezonują bardziej z niektórymi ludźmi niż z innymi.

Prośba o dane klientów może również spowodować, że odkryjesz kilka zaskakujących rzeczy. Być może myślałeś o uruchomieniu linii produktów luksusowych pod parasolem swojej marki. Jednak z informacji przekazanych Ci podczas badania może okazać się, że Twoi odbiorcy nie są wcale tacy zamożni i prawdopodobnie nie będą skłonni wydać więcej pieniędzy na produkty z wyższej półki. Wówczas musisz się zastanowić czy uruchomienie takiej linii produkcyjnej ma sens. 

4. Analizuj biografie użytkowników w mediach społecznościowych:

Dobrą praktyką, szczególnie w przypadku nowych firm, jest analizowanie bio użytkowników łączących się z Tobą lub Twoimi bezpośrednimi konkurentami. Wiele narzędzi online może pomóc w wyodrębnieniu tych informacji, ale nie przedstawiają one dokładnie odbiorców. Chociaż jest to złożony i długi proces, musisz go przeprowadzić ręcznie.

Ale co zyskujesz, analizując biografie użytkowników? 

Załóżmy, że właśnie rozpocząłeś nową działalność i potrzebujesz pomocy w identyfikacji rynku docelowego. Możesz przeglądać najlepsze posty konkurentów i patrzeć na interakcje. Każda osoba będzie miała szczegółową biografię, kim jest lub co robi. W ten sposób może pojawić się wzór opisujący naturę Twoich potencjalnych odbiorców.

5. Przeanalizuj swoich konkurentów.

Chociaż ważne jest, aby rozwijać swój biznes, niektórzy twierdzą, że równie ważne jest zrozumienie co robią Twoi konkurenci. 

Jeśli  zauważysz, że inne marki dobrze sobie radzą w Twojej przestrzeni, niekoniecznie jest to powód, aby zmienić Twój plan na biznes. Może chcesz otworzyć włoską restaurację, ale w promieniu 5 mil są już dwie inne, które są lubiane i od dawna znane. Być może dowiedziałeś się również z innych badań, że restauracje wykorzystujące lokalne produkty są często używanym terminem wyszukiwania w Twojej okolicy.  Jeśli okaże się, że konkurencyjne restauracje nie skupiły się na tym aspekcie, może to być nisza do wypełnienia. Nisza, którą możesz wykorzystać właśnie Ty!

Przydatne jest również przeczytanie recenzji konkurentów i sprawdzenie czego brakowało w danej restauracji. Ludzie mogą mówić rzeczy takie jak: "Mój posiłek był pyszny, ale atmosfera nie była zbyt przyjazna dla rodzin" lub "Jedzenie było zbyt drogie, więc nie mogę sobie pozwolić na częste jedzenie tutaj".Zdolność do zaspokajania niezaspokojonych potrzeb jest istotną korzyścią ze znajomości grupy docelowej. Jeśli ludzie są ogólnie zadowoleni z marek, z których obecnie korzystają, trudniej będzie zachęcić ich do wypróbowania Twoich. Jeśli jednak wiesz, gdzie te inne firmy zawodzą, łatwiej jest przekonać ludzi, że Twoja marka może być lepszym wyborem.

 

Działaj strategicznie, aby uzyskać najlepsze wyniki

Może się wydawać, że masz świetne pomysły na zbudowanie marki od zera lub rozwijanie jej na wymagającym rynku. Jednak sukces w tych planach polega na tym, aby wiedzieć, kim są Twoi docelowi odbiorcy i sprawdzić, czy są zainteresowani tym, co masz nadzieję zaoferować. Uczenie się od potencjalnych klientów za pomocą wskazówek takich jak te powyżej pomoże Ci mądrze korzystać z zasobów i pokazać, że jesteś w kontakcie z tym, czego ludzie chcą i potrzebują.

Data publikacji: 22.09.2022 11:08:03